יום שלישי, 31 ביולי 2012

מניעת הטרדה מאיימת


המומחית לדיני משפחה וירושה, עו"ד אודליה אלטמן, מסבירה כיצד ניתן להתמודד עם הצקות והטרדות שאינן מגיעות לידי אלימות פיזית של ממש. 

החוק למניעת אלימות במשפחה, מסבירה עו"ד אלטמן, כשמו כן הוא, נועד למנוע אלימות בין קרובי משפחה, התעללות נפשית, וכן איומים בתקיפה או תקיפה מינית. לעומתו, החוק למניעת הטרדה מאיימת מאפשר להוציא צווים גם נגד מכר, חבר לשעבר, או אדם זר, שאין לו קרבת משפחה אלינו.
האקס שלך לא מוכן לוותר עליך בשום פנים ואופן? הוטרדת מינית? ישנו אדם מטריד שמפציץ אותך בטלפונים, סמסים או אי-מיילים? מישהו עוקב אחריך? מצלם אותך?עו"ד אודליה אלטמן מתארת להלן  את האמצעים המשפטיים העומדים לרשותנו על מנת להגן על עצמנו מהטרדות והצקות, לרבות צווי מניעה, צווי הגנה, צווי הרחקה וצווים למניעת הטרדה מאיימת.

אישה המגישה תביעת מזונות נגד בעלה, עבורה או עבור ילדיה, יכולה לכלול במסגרתה עתירה לצו מניעה המרחיק את הבעל מן הבית, וזאת אפילו אם הבית הזה שייך לבעל, ולו בלבד. כך האישה חוסכת לעצמה פתיחת תיק תביעה נוסף נפרד, הכרוך בעלויות נוספות בגין אגרת בימ"ש ושכ"ט עו"ד. עילת תביעה כזו מכונה "מדור שקט ושליו", והיא חלק מזכותם של האישה והילדים למדור. המדור הוא בעצם אחד מרכיבי המזונות, רכיב שמחובתו של הבעל- האב לספקו לאשתו ולילדיו.

צווי מניעה והגנה הם תמיד מוגבלים בזמן, בדרך כלל מספר חודשים בלבד, כאשר הם נבחנים מחדש לאחר תקופה מסוימת, ולא יחודשו או יוארך תוקפם אם לא קרה אירוע חדש של אלימות או של איומים. לכן, פיתרון של קבע לשם הפרדת המגורים בין הבעל לאישה במקרה של אלימות יימצא רק בתביעה לפירוק השיתוף, כלומר למכירת הבית המשותף. אין עילות הגנה כנגד תביעה לפירוק השיתוף במקרקעין, למעט פסיקת מדור ספציפי בבית הדין הרבני, ולכן הזכייה בה היא כמעט וודאית. כאשר מוגשת תביעה לפירוק השיתוף, ביהמ"ש מורה על מכירת הבית. אם אחד מבני הזוג מתנגד למכירה, מסרב לחתום או מסרב לפנות את הבית, בית המשפט ימנה כונס נכסים, אשר יכול לחתום בשם בעלי הדירה, וכן לפנות כל אדם החוצה מן הדירה. בטרם מכירה תתקבל חוות דעת שמאי לגבי שווי הנכס. 

לעתים קרובות מושמעת ביקורת על כך שמשטרת ישראל מתקשה להעניק מענה ראוי לתלונות בגין הטרדה שאינה עולה כדי אלימות פיזית או הטרדה מינית של ממש. באופן טבעי, המשטרה אינה הגורם הנכון ע"מ להכריע בסכסוכים משפחתיים ואישיים, המהווים בדרך כלל רק פן אחד במלחמת גירושין המתנהלת בכמה וכמה חזיתות בו-זמנית, אלא הגורם הנכון הינו בית המשפט. עו"ד אודליה אלטמן מפרטת את הדרכים בהן ניתן לנקוט על מנת להילחם בתופעה. 

כשעסקינן בצווי הגנה, צווי מניעה וצווים למניעת הטרדה מאיימת, עו"ד אלטמן מפרטת כי מדובר בהליכים משפטיים מהירים וזולים, לעתים אף פטורים כליל מאגרה, וכי ניתן לקבל צו במעמד צד אחד, ללא שמיעת הצד הנתבע. במקרים של טענה להתעללות נפשית, להבדיל מאלימות גופנית, לא יינתן צו הגנה אקס-פרטה, אלא רק לאחר שמיעת שני הצדדים. לאחר שכבר קיים צו שיפוטי, המשטרה תתערב ותסייע באכיפתו.
האם ניתן לקבל צו הרחקה נגד אדם שנוהג באלימות נפשית, ולא פיזית? מה ניתן לעשות אם מישהו שולח לך מכתבים ופרחים ללא הפסקה, ואינך מעוניינת בכך? עו"ד אודליה אלטמן מתארת מקרים יוצאי דופן בהם ניתן צו למניעת הטרדה מאיימת: למשל במקרה של אדם שהניח בתיבת הדואר של בחורה שלא הכירה אותו את תעודת הזהות שלו עצמו, יחד עם כרטיס של היחידה לפיקוח על עברייני מין. עו"ד אלטמן מתארת מקרה נוסף, בו אדם זר צילם בחורה בבריכה, הגדיל את התמונה לגודל של כרזה (פוסטר) ושלח אותה להוריה. אין ספק כי מעשים כאלה הינם מפחידים, מאיימים ומטרידים, ומצדיקים הוצאת צו שיפוטי.  

גם עישון פאסיבי יכול להרוג. בעלך מעשן בבית וזה מוציא אותך מדעתך? עו"ד אודליה אלטמן מספרת על מקרה בו הצליחה לקבל צו בית משפט שאוסר על הבעל לעשן בתוך בית המגורים המשותף לו ולאשתו, למעט בחדר העבודה שלו, מאחורי דלת סגורה. במקרה אחר, הוציאה עו"ד אלטמן צו בשם בעל, שאסר על אשתו להדליק את האור והטלוויזיה או להשמיע מוסיקה בשעות הלילה בחדר השינה המשותף שלהם. בטרם מתן הצו, האישה נהגה למרר את חייו של הבעל, בתקווה שבסופו של דבר יימאס לו, והוא יעזוב את הבית ויותירו לשימושה בלבד.
בתקדים אחר, שלא התפרסם, נדחתה תביעתה של אישה לאסור על בעלה להדליק את המזגן בחדר השינה המשותף... בית המשפט קבע כי בארץ חמה כמו שלנו, שינה ללא מזגן בקיץ מהווה בפני עצמה התעללות חמורה, ויעץ לאישה להתכסות בשמיכת פוך.

צו למניעת הטרדה מאיימת הינו סעד נפוץ מאד גם בסכסוכי שכנים. עו"ד אודליה אלטמן מתארת מקרה בו ניתן לבקשת אדם מבוגר צו מניעה נגד ילדי השכנים, כדי שלא ישחקו כדורגל בחצר הבית, ויפריעו למנוחתו. צווים דומים ניתנו כנגד שכנים שפיזרו אשפה על מדרגות ובמסדרונות הבית המשותף, שכנים ששפכו מים על דיירים בקומות נמוכות מהם, ושכן שזימר בקולי קולות שירים מעליבים אודות רעייתו המנוחה של שכנו. תמיד כדאי לתעד, קרי לצלם, להסריט ולהקליט את המעשים המטרידים אותנו, על מנת להוכיחם בנקל בבית המשפט, וכך לקבל גם פיצוי כספי. במקרה האחרון השכיל הקורבן הנבון לצלם ולהקליט את "הקונצרט", וכך זכה גם בפיצוי כספי. 

עו"ד אלטמן מספרת על מקרה של בעל שהיה שרוי בהליכי גירושין,אשר בעצת עורך-דינו, עו"ד ידוע ומפורסם, גנב לאשתו נעל אחת מכל זוג נעליים, ולאותה אישה היו לה עשרות זוגות נעליים, כמעט כמו לאימלדה מרכוס. למרבה הצער, בית המשפט גילה אוזלת יד, ולא הצליח לסייע לה בהשבתן של נעליה במשך חודשים ארוכים. האישה נאלצה להתייצב בדיון הראשון בבית המשפט כשהיא נועלת לרגליה כפכפים...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה